Přednáška a projekce, Americké centrum
---
Přednáška – New Music in America: Where it's coming from and where it is going now (ca. 40 min)
přednáší Elizabeth Weisser, violistka a Development Director souboru Talea, NYC
Projekce – Four American Composers: John Cage
(režie Peter Greenaway, 1983, 55 min)
Americké centrum, Tržiště 13, Praha 1 - Malá Strana
Steffen Schleiermacher – klavír (D)
La Fabrika /Studio 1/
---
John Cage: Music of Changes (1951)
Klavírista Steffen Schleiermacher je etablovaným interpretem současné hudby jednak jako virtuózní sólista s obdivuhodně rozsáhlým repertoárem, jednak jako zakladatel a člen německého Ensemble Avantgarde. Americká experimentální hudba a minimalismus jsou jedním z trvalých Schleiermacherových zájmů, a je to především impozantní komplet klavírního díla Johna Cage na prestižním labelu MDG, kterým si vydobyl uznání posluchačů i kritiky. Na festivalu Contempuls vystoupí s čtyřdílnou skladbou Music of Changes – tato přelomová Cageova skladba zazní v roce stého výročí Cageova narození v České republice vůbec poprvé. Schleiermacher patří k nemnoha světovým klavíristům, kteří mají neotřele virtuózní Music of Changes na svém repertoáru. Tohle není cageovský (nebo spíš „cageovský“) happening, který může tzv. dělat kdokoli a s jakými se v letošním roce roztrhl pytel – tohle je hardcore!
Talea Ensemble (New York, USA)
La Fabrika /Studio 1/
---
Alex Mincek: Color - Form - Line: II (2011)
Eric Wubbels: Tautology and Translation - premiéra (2012)
Huck Hodge: Tetzahuitl - two scenes from the Aztec book of omens - premiéra (2012)
Erin Gee: Mouthpiece: Segment of the 4th Letter (2007)
Olga Neuwirth: torsion: transparent variation (2001)
Dvanáctičlenný newyorský soubor Talea Ensemble představí v Praze velice reprezentativní průřez hudbou nastupující generace amerických skladatelů, zahrnující dvě světové premiéry. Program je doplněn fagotovým koncertem rakouské skladatelky Olgy Neuwirth, se kterým Talea vystoupí v rámci festivalu Wien Modern krátce před svým pražským koncertem.
Talea je považována za jeden z nejdynamičtějších ansámblů specializovaných na novou hudbu na současné americké scéně. Věnuje se systematicky jak hudbě progresivně orientovaných amerických skladatelů, tak současné evropské produkci, zejména skladatelům z Rakouska a Německa, což je v americkém kontextu poměrně ojedinělé.
Conrad Harris – housle (USA), Daan Vandewalle – klavír (B)
La Fabrika /Studio 1/
---
Morton Feldman: For John Cage (1982)
Uvedení skladby For John Cage volně navazuje na vystoupení S. Schleiermachera k výročí stého narození Johna Cage. Přibližně sedmdesátiminutová kompozice patří do vrcholného tvůrčího období legendy americké experimentální hudby Mortona Feldmana. Interprety jsou renomovaný newyorský houslista Conrad Harris a belgický klavírista Daan Vandewalle, v jejichž obdivuhodně širokém repertoáru má Feldmanova hudba prominentní místo. Po koncertě následuje projekce dokumentárního filmu o newyorské „škole“ experimentální hudby.
MoEns (ČR)
La Fabrika /Studio 1/
---
Henryk M. Górecki: Lerchenmusik (1986)
Renomovaný domácí ansámbl provede monumentální kompozici proslulého polského skladatele H. M. Goreckého, autora slavné 3. symfonie, ale také skladeb velmi modernistických. Lerchenmusik spadá do autorova pozdního, syntetického období.
Ensemble Mosaik (D)
La Fabrika /Studio 1/
---
Enno Poppe: Trauben (2005)
Héctor Parra: Early Life (2011)
Stefan Streich: Sog (2006)
Rolf Riehm: Hawking (1998)
Pozváním berlínského Ensemble Mosaik festival Contempuls pokračuje ve své snaze přibližovat českému publiku pestrou a vysoce kvalitní scénu německé současné vážné hudby. Ensemble Mosaik byl založen v roce 1997 a v současnosti je považován za jeden z nejlepších německých ansámblů specializovaných na novou hudbu. Jeho doménou je dlouhodobá spolupráce s experimentujícími skladateli, jejichž práci Ensemble Mosaik prezentuje v tematických koncertních řadách. V centru zájmu ansámblu je propojování akustických nástrojů s digitálními technologiemi a zkoumání nových možností interpretační praxe – např. využívání scénických a vizuálních prvků v koncertní situaci. Do Prahy přijede Ensemble Mosaik v obsazení osmi hudebníků. Programu dominuje půlhodinová skladba Hawking (věnovaná stejnojmennému astrofyzikovi) skladatele Rolfa Riehma.
Gareth Davis – basklarinet, elektronika (UK)
La Fabrika /Studio 1/
---
The Standards Project
Bernhard Lang: MyFunnyV.
Elliott Sharp: All the Klangs You Are
Roland Dahinden: Action for Jackson
Petr Kofroň: Sonetedu
Peter Ablinger: Parker Notch
Eric Dolphy: God Bless the Child
Angličan Gareth Davis je etablovaným sólistou na scéně současné vážné hudby, jeho doménou je především virtuózní hra na basklarinet a kontrabasový klarinet. Pro svůj sólový projekt, který představí v Praze, oslovil několik významných skladatelů (např. Bernhard Lang, Elliot Sharp, Peter Ablinger a mnozí další), aby přetvořili známé jazzové standardy metodami současných kompozičních technik. Výsledkem je velice neobvyklá hudba, která, ačkoli vzdálena původnímu jazzovému východisku, má rovněž daleko k běžné akademické produkci. Většina skladeb zahrnutých v The Standards Project zahrnuje rovněž elektroniku; k vytvoření nové skladby do Davisovy kolekce byl s festivalovou objednávkou osloven český skladatel Petr Kofroň.
A NAP (SK)
La Fabrika /Studio 1/
---
Miki Skuta – klavír
Enikö Ginzery – cimbál
Ronald Šebesta – klarinet
Jozef Lupták – violoncello
Ivan Palacký, Peter Graham – elektronika
Anton Steinecker: Notturni (výběr) (2001–2003)
Luboš Mrkvička: Trio A B C D (2007–2012)
Peter Graham: A Nap – funeral music for Mauricio Kagel (2009)
Tento projekt vynikajících slovenských hudebníků byl vytvořen přímo na podnět festivalu Contempuls. Tvoří jej klavírista Miki Skuta, cimbalistka Enikö Ginzery, klarinetista Ronald Šebesta a violoncellista Jozef Lupták.
Skladba A Nap významného českého skladatele Petera Grahama je v českém kontextu ojedinělým dílem – jedná se o velkoryse koncipovaný hold nedávno zesnulému argentinsko-německému skladateli Mauriciu Kagelovi. Graham osobitým způsobem odkazuje ke kagelovské ironii, když nechává akustický zvuk klavíru a cimbálu nahlodávat jemnými, ale nečekanými a znepokojivými intervencemi elektronických zvuků, vytvářených v reálném čase improvizátorem Ivanem Palackým a samotným skladatelem Peterem Grahamem.
Kontrastní a neméně monumentální protipól ke Grahamově skladbě představuje interpretačně nesmírně náročné čtyřdílné Trio (pro klavír, klarinet a violoncello) Luboše Mrkvičky. Z velké většiny bude na festivalu Contempuls uvedeno vůbec poprvé, poslední část skladby vznikla přímo na objednávku festivalu.
Program uvede výběr z cyklu Notturni slovenského skladatele Antona Steineckera pro sólový cimbál. Autor v ní citlivým způsobem ohledává netradiční možnosti hry na nástroj, jehož potenciál je v současné vážné hudbě stále více ceněn.
Gareth Davis (UK) & Machinefabriek (NL)
La Fabrika /Studio 1/
---
Gareth Davis - basklarinet
Rutger Zuydervelt - efekty, smyčky, elektronika
Let me die before I wake...
Přibližně třicetiminutová improvizace vycházející ze skladby Salvatoreho Sciarrina Let me die before I wake... dále rozvíjí principy, které stojí v základu The Standards Project. Spoluúčinkuje nizozemský soundartista Rutger Zuydervelt, alias Machinefabriek.