CZ / EN
Milí příznivci festivalu Contempuls,

 
je nám to velice líto, ale vzhledem k současné COVID-19 situaci a aktuálním vládním opatřením jsme nuceni letošní 11. ročník ZRUŠIT.
Děkujeme za pochopení a napovíme, že se v příštím roce máte na co těšit!
 
///
 

Jedenáctý ročník festivalu Contempuls bude mezinárodní! Alespoň zatím to tak vypadá. Plánování koncertů se totiž v současnosti podobá hře s pravidly, která se neustále mění. Původní dramaturgický záměr jsme byli nuceni přehodnotit a z rozsáhlého zahraničního programu vybrali díla, která představíme v podobě oblíbeného formátu: minimaratonu, kdy zazní dva hodinové koncerty soustředěné do jediného večera. V duchu nejlepších tradic festivalu jsme se rozhodli prezentovat tu nejzajímavější hudbu současných autorů, která v Praze doposud nezazněla. A to samozřejmě v tom nejlepším myslitelném provedení. Těmi autory budou žijící klasik německé hudby Wolfgang Rihm a v Jihoafrické republice narozený irský skladatel Kevin Volans, který byl hostem festivalu Contempuls v roce 2016.

Večer zahájí publiku soudobé hudby blízké kvarteto fama Q spolu s předními českými a slovenskými vokalisty známými zejména ze scény staré hudby: Barborou Kabátkovou, Vojtěchem Semerádem, Tomášem Lajtkepem a Tomášem Šelcem. Ve společné produkci festivalu Contempuls a brněnské Expozice nové hudby nastudují hodinovou Rihmovu kompozici ET LUX zpracovávající útržky latinského requiem.

Druhá půlka večera bude patřit kvartetní tvorbě Kevina Volanse. Smyčcový kvartet č. 12 Volans napsal v roce 2013 přímo pro vynikající soubor Signum Quartett z Kolína nad Rýnem a právě ten nyní dílo představí v Praze, aby pak spojil síly s členy fama Q ve společném provedení Smyčcového kvartetu č. 6. Hudba pro smyčcové kvarteto dobře dokládá skladatelovu tvůrčí cestu: zatímco Smyčcový kvartet č. 1 White Men Sleeps, napsaný v druhé polovině 80. let pro Kronos Quartet, odstartoval díky své přístupnosti a atraktivnímu užití africké tradiční hudby autorovu světovou proslulost, novější díla charakterizuje vysoká míra abstrakce a jistá neuchopitelnost – uslyšíme střídání těkavých ploch pizzicato a dlouhých zadržovaných tónů či meditativní předávání několika jednoduchých akordů mezi dvěma soubory.

Repertoár vyžadující specifické akustické prostředí nás letos zavede do prostoru Anežského kláštera, a to v pondělí 2. listopadu 2020.

V rámci festivalu si návštěvníci mohou prohlídnout díla Mikuláše Medka vystavená v Anežském klášteře, jež jsou součástí retrospektivy NG Mikuláš Medek: Nahý v trní.

Těšíme se na setkání,
Váš festivalový tým