Pár slov před zákonem
Centrum DOX
Kde končí a začíná hudba?
Veřejný rozhovor s Martinem Smolkou a Jiřím Adámkem
---
„Je slovo hudba hudbou?“ ptal se kdysi John Cage. Podobnou otázku kladou také skladatel Martin Smolka a libretista Jiří Adámek prostřednictvím svého společného opusu Vor dem Gesetz.
Skladba pro sedm mluvících hráčů na nástroje i nenástroje vznikla na texty Franze Kafky a Alberta Camuse – některé z nich zazní, jiné jsou ukryty ve zvláštním srůstání hudebních a divadelních prvků. Před českou premiérou Vor dem Gesetz na festivalu Contempuls povede rozhovor s oběma autory Boris Klepal.
Vstup zdarma
ascolta (D)
DOX+
Erik Borgir – violoncello, Andrew Digby – trombon, Florian Hoelscher – klavír, Julian Belli – bicí, Boris Müller – bicí, Markus Schwind – trubka, Hubert Steiner – kytara
Martin Smolka, Jiří Adámek:
Vor dem Gesetz (Před zákonem) –
česká premiéra
pro 7 mluvících hráčů na nástroje i nenástroje na text povídky Franze Kafky
Ivana Kanhäuserová – světelný design
Oliver Frick – zvukový design, pražské uvedení Jan Veselý
---
Skladatel Martin Smolka a režisér a libretista Jiří Adámek se jako autorská dvojice setkali už v roce 2014, když vytvořili mimořádně originální operu Sezname, otevři se! Ta byla po premiéře na ostravském NODO úspěšně uváděna na scéně divadla Alfred ve dvoře v přepracované komorní verzi s názvem Bludiště seznamů. Jejich nejnovější společný projekt, scénické zhudebnění povídky Před zákonem (Vor dem Gesetz) Franze Kafky, vznikal v úzké spolupráci se sedmičlenným německým souborem soudobé hudby ascolta. Společně vyvinuli formát na pomezí koncertu, divadla a instrumentální opery, ve kterém je cílem pojetí „hudby jako řeči“ a „řeči jako hudby“. Součástí představení není video, herci ani vypravěč. Veškerou jevištní akci obstarají samotní instrumentalisté, kteří hrají na své obvyklé nástroje, rozeznívají různé objekty rozmístěné na pódiu (nenástroje, jak je nazval Smolka), mluví a zpívají. Světová premiéra hodinu trvajícího díla se konala letos v květnu v rámci prestižního festivalu Wittener Tage für neue Kammermusik v Německu. Česká premiéra v multifunkčním sále DOX+ je mimořádnou příležitostí pro pražské publikum poznat nové dílo dvou předních českých tvůrců a zažít vystoupení špičkového německého souboru.
Trailer
Koncert se koná s finanční podporou Česko-německého fondu budoucnosti
Funded by the German Federal Cultural Foundation
Commissioned by Ensemble ascolta, with the support of the Ernst von Siemens Musikstiftung
Satoko Inoue (J)
DOX+
Jo Kondo: Sight Rhythmics
Luboš Mrkvička: For Piano, Part K –
světová premiéra
Jo Kondo: Interlude
Morton Feldman: Palais de Mari
---
Japonská klavíristka Satoko Inoue spolupracuje s celou řadou uznávaných současných autorů. Zvláštní vztah ji váže především k Jo Kondovi. Tento významný japonský skladatel pro ni napsal mnoho děl, která Inoue uvádí na festivalech v Evropě i Spojených státech a která nahrála na CD pro švýcarský label Hat Hut Records. Na festivalu Contempuls zahraje Kondovu magickou skladbu ze 70. let minulého století Sight Rhythmics a zatím poslední plod jejich dlouholeté spolupráce, Interlude z roku 2017. Program dále přinese světovou premiéru kompozice For Piano, Part K z volného cyklu klavírních děl českého skladatele Luboše Mrkvičky, mj. držitele skladatelské ceny Trochu nižší C4. Večer uzavře poslední klavírní dílo klasika americké avantgardy Mortona Feldmana, nazvané podle mezopotámských ruin, Palais de Mari.
Trio Catch (D)
DOX+
Boglárka Pecze – klarinet, Eva Boesch – violoncello, Sun-Young Nam – klavír
Georges Aperghis: Trio
Jakub Rataj: IOI, Interludium - Origin's Ichor – světová premiéra, objednávka festivalu Contempuls
Isabel Mundry: Sounds, Archeologies
---
V Hamburku sídlící Trio Catch tvoří instrumentalistky původem z Maďarska, Švýcarska a Jižní Korey, které se poznaly jako stipendistky Mezinárodní akademie Ensemble Modern ve Frankfurtu nad Mohanem. Soubor pojmenovaný podle skladby Thomase Adèse během šesti let své existence navázal spolupráci s etablovanými skladateli, jako jsou Georges Aperghis, Beat Furrer nebo Helmut Lachenmann, vystupoval na těch nejvýznamnějších evropských festivalech soudobé hudby a natočil řadu CD pro labely Kairos a col legno. Mezi nejvýznamnější události loňské sezony souboru patří koncerty v hamburské Elbphilharmonie, v Pierre Boulez Saal v Berlíně a premiéry nových děl Georga Friedricha Haase, Milici Djordjević a Mikela Urquizy v Kolínské filharmonii. V Praze soubor uvede světovou premiéru nové skladby českého skladatele Jakuba Rataje, napsané na objednávku festivalu Contempuls, a dvě klíčová díla svého repertoáru – Trio řeckého skladatele Georgese Aperghise a bezmála půlhodinovou skladbu Sounds, Archeologies, kterou přímo pro soubor napsala německá autorka střední generace Isabel Mundry.
POING (N)
DOX+
Rolf-Erik Nystrøm – saxofon, Frode Haltli – akordeon, Håkon Thelin – kontrabas
Maja S. K. Ratkje: essential extensions
Maja S. K. Ratkje: Rondo – Bastard – Overture – Explosion
Martin Rane Bauck: Vela
Bent Sørensen: Suite from The Four Seasons – světová premiéra
Sachiyo Tsurumi: SUSHIYA 009
---
Jeden z nejlepších skandinávských souborů současné hudby, norské trio POING, tvoří hudebníci, kteří se s lehkostí pohybují na klubové scéně i v prestižních koncertních síních Evropy, Asie a Spojených států. Jsou doma v notované soudobé hudbě i improvizaci a rádi spolupracují s hudebníky z celého světa, mj. z Íránu, Indie, Nepálu, Faerských ostrovů, Bulharska, Peru, Tanzánie, Pobřeží slonoviny nebo Japonska, kteří mají background v lidové, populární i experimentální hudbě. Od svého založení v roce 1999 POING premiéroval více než 100 nových děl a spolupracoval s těmi nejvýznamnějšími současnými autory, jakými jsou Simon Steen-Andersen, Bent Sørensen, Terry Riley, Rolf Wallin, Michael Finnissy nebo Helmut Oehring. V Praze POING představí reprezentativní výběr ze svého širokého repertoáru, mj. uvede dvě skladby norské skladatelky Maji S. K. Ratkje, která je u nás známá především jako vokalistka a performerka, dílo jednoho z nejvýznamnějších dánských skladatelů Benta Sørensena inspirované knihou Tomase Espedala a ukázku z tvorby u nás neznámých Martina Rane Baucka a Sachiyo Tsurumiho.