PKF – Prague Philharmonia (CZ)
Marián Lejava, dirigent
Jonathan Powell*, klavír
La Fabrika - Slévárna /Studio 2/
---
Jo Kondo:
To the Headland (1995)
Bent Sørensen:
Koncert pro klavír a orchestr č. 2 „La Mattina“ (2009)
Jan Trojan:
3107 mil blízkosti (2016), premiéra - nová skladba na objednávku festivalu
Kevin Volans: Symphony:
Daar kom die Alibama (2010)
Poslední ročník festivalu Contempuls uzavíral koncert PKF – Prague Philharmonia, po dvou letech ten letošní naopak zahájí. A opět v plném obsazení. Jeden z nejlepších a co do dramaturgie také nejvynalézavějších domácích orchestrů, k jehož renomé přispívá i špičková interpretace klasického repertoáru i hudby 20. a 21. století, jak mj. dokládá úspěšný koncertní cyklus Krása dneška, vystoupí pod taktovkou slovenského skladatele a na soudobou hudbu specializovaného dirigenta Mariána Lejavy. Program přinese ukázku z tvorby jednoho z nejzajímavějších japonských skladatelů současnosti Jo Konda, překvapivě lyrický Druhý klavírní koncert dánského skladatele Benta Sørensena, jehož sólového partu se ujme britský klavírista Jonathan Powell. Druhou polovinu programu otevře premiéra skladby 3107 mil blízkosti Jana Trojana napsaná ve Spojených státech a České republice na objednávku festivalu. První večer uzavře kompozice s enigmatickým názvem v Jihoafrické republice narozeného irského skladatele Kevina Volanse.
*Jonathan Powell zastoupí pianistu Jana Bartoše, který se nemůže koncertu zúčastnit z důvodu zdravotní indispozice.
Ian Pace (UK)
La Fabrika /Studio 1 + Bar/
---
Ian Pace, klavír
Luboš Mrkvička:
For Piano – Part G (2014),
Part L (2016), světová premiéra
Horatiu Radulescu:
Sonáta pro klavír č. 6 „return to the source of light“ (2007)
Michael Finnissy:
Five Yvaroperas (1994/1995)
Michael Finnissy:
all.fall.down. (1977)
Klavíristu a muzikologa Iana Pace, přední osobnost britské scény nové hudby, provází pověst veřejně činného intelektuála se zájmem o politické aspekty hudby a instrumentalisty zkoumajícího transcendentální virtuozitu a nejzazší výspy hudebního modernismu. Premiéroval přes sto děl současných autorů, mj. od Briana Ferneyhougha, Howarda Skemptona, Pascala Dusapina nebo Michaela Finnissyho, se kterým jej pojí blízká spolupráce a jehož kompletní klavírní dílo provedl v roce 1996 na legendární sérii šesti koncertů. V rámci belgického festivalu Transit v roce 2007 premiéroval poslední klavírní sonátu Horatia Radulescu mísící vlivy spektralismu a rumunské lidové hudby. Paceovo vystoupení na festivalu Contempuls tak přinese vhled do jeho kmenového repertoáru i premiéru dvou nových skladeb „domácího“ Luboše Mrkvičky.
ensemble recherche (D)
La Fabrika /Studio 1/
---
Hans Abrahamsen:
Schnee (2008)
Schnee dánského skladatele Hanse Abrahamsena patří mezi několik málo děl 21. století, o kterých se krátce po premiéře začalo mluvit jako o „novodobé klasice“. Monumentální cyklus deseti kánonů pro devět nástrojů před námi rozprostírá magické, převážně subtilní zvukové krajiny a stojí za ním tak rozmanité inspirace jako taichi, Umění fugy J. S. Bacha, optické iluze belgického grafika M. C. Eschera nebo stereografické obrázky z 19. století. Hans Abrahamsen je čerstvým držitelem prestižní Grawemeyerovy ceny za monodrama Let me tell you, napsané pro sopranistku Barbaru Hannigan a Berlínské filharmoniky. Jeho skladbu Schnee provede nanejvýš povolaný ensemble recherche z Freiburku, který dílo v roce 2008 premiéroval na festivalu v německém Wittenu. Pro tento přední soubor soudobé hudby to bude znamenat už třetí vystoupení na Contempulsu (ta předchozí se konala v letech 2009 a 2011).
Ensemble Terrible (CZ)
Marek Šedivý, dirigent
Pascal Gallois, fagot
La Fabrika /Studio 1 + Bar/
---
Jakub Rataj:
Culmination (2016), světová premiéra
Bent Sørensen:
Sirenengesang (1994)
Jan Ryant Dřízal:
Zlomené květiny (2016), světová premiéra
Olga Neuwirth:
torsion: transparent variation (2001)
Letos poprvé festival otevírá platformu Contempuls Lab určenou mladým souborům a projektům překračujícím hlavní dramaturgickou linii. Jako první se na ní představí Ensemble Terrible, dynamické uskupení mladých hudebníků sestavené na půdě pražské HAMU kolem dirigenta Marka Šedivého a skladatelů Jakuba Rataje a Jana Ryanta Dřízala. Soubor si několika úspěšnými projekty vysloužil respekt za precizní i entuziastické nastudování soudobých děl. Festivalový program přinese hudbu autorů se souborem spojených, stejně jako dílo Dána Benta Sørensena a skladbu torsion: transparent variation se sólovým fagotem, kterou rakouská skladatelka Olga Neuwirth napsala pro fenomenálního francouzského fagotistu Pascala Galloise. Ten se předtím, než v La Fabrice vystoupí se sólovým programem, právě v této skladbě k mladému českému souboru připojí.
Pascal Gallois (F)
La Fabrika /Studio 1 + Bar/
---
Pascal Gallois - fagot
György Kurtág:
Gérard de Nerval (1986)
György Kurtág:
György Króo in memoriam (1997)
Toshio Hosokawa:
Sen VII (1995)
Olga Neuwirth:
Torsion (2003-2005)
Luciano Berio:
Sequenza XII (1995)
Johannes Maria Staud:
Celluloid (2011)
Francouzský hudebník Pascal Gallois patří mezi ty instrumentalisty, kteří se nesmazatelným způsobem zapsali do hudebních dějin. Stál u zrodu ikonické Sequenze XII pro sólový fagot italského skladatele Luciana Beria, mezi další osobnosti, které mu věnovaly svá díla, patří třeba Pierre Boulez, György Kurtág, Wolfgang Rihm, Georg Friedrich Haas nebo Olga Neuwirth. Fagotista prestižního Ensemble Intercontemporain a mj. také vynikající dirigent, jak ukáže poslední koncert festivalu, si pro pražské vystoupení připravil reprezentativní průřez svým impozantním repertoárem.
Andersen – Haltli – Snekkestad (DK/N)
La Fabrika /Studio 1 + Bar/
---
Frode Andersen, akordeon
Frode Haltli, akordeon
Torben Snekkestad, saxofon
---
Jexper Holmen:
Oort Cloud (2008)
Premiéra skladby Oort Cloud na největším britském festivalu soudobé hudby v Huddersfieldu v roce 2009 znamenala průlom v kariéře dánského skladatele Jexpera Holmena. Na první poslech ambientní a přesto komplexní a prokomponovaná, hodinu trvající skladba pro dva akordeony a saxofon je inspirovaná kosmickým jevem, předpokládaným Oortovým oblakem na kraji naší sluneční soustavy. Holmenův pomalu formující se „zvukový oblak“ vychází z propočtu hypotetického pohybu komet a jejich kolizí v rámci Oortova oblaku. Na festivalu Contempuls dílo za autorovy osobní účasti zahrají špičkoví skandinávští hudebníci, kteří jej před sedmi lety premiérovali - akordeonisté Frode Andersen a Frode Haltli a saxofonista Torben Snekkestad, českému publiku známí mj. z nahrávek německého labelu ECM.
Kevin Volans (IRL)
Přednáška
HAMU
Zveme Vás na přednášku irského skladatele Kevina Volanse, která se uskuteční v prostorách Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze. Přednáška se koná v rámci pořadu Studia N Katedry skladby HAMU.
Vstup volný. Z kapacitních důvodů prosíme o předchozí rezervaci na info@contempuls.cz.
Místo konání:
HAMU
učebna 2017
Malostranské náměstí 13/258
Praha 1
Skladby Kevina Volanse zazní v rámci Contempulsu 11. listopadu (Symphony: Daar kom die Alibama / PKF - Prague Philharmonia) a 25. listopadu (průřez tvorbou Kevina Volanse / Jonny Axelsson – Kevin Volans).
Hans Abrahamsen (DK)
Sníh a les – hudba Hanse Abrahamsena
Veřejný rozhovor
La Fabrika /Galerie/
Zveme Vás na veřejný rozhovor s dánským skladatelem Hansem Abrahamsenem.
Rozhovor povede dramaturg festivalu, Josef Třeštík. Tématem budou kompozice, které zazněly či zazní na letošním Contempulsu - Schnee a Wald, dostaneme se však také dále do historie Abrahamsenovy tvorby a jeho inspiračním zdrojům (dechový kvintet Walden aj.).
Přednáška je určena pro širší veřejnost, zveme všechny zájemce!
Akce se uskuteční v prostorách La Fabriky, kde budou od 19:30 a 21:00 následovat večerní koncerty - včetně Abrahamsenovy skladby Wald v podání Prague Modern.
Vstup volný, předchozí rezervace není nutná.
Místo konání:
La Fabrika /Galerie/
Komunardů 30, Praha 7
Skladby Hanse Abrahamsena v rámci Contempulsu: 15. listopadu (Schnee / ensemble recherche) a 25. listopadu (Wald / Prague Modern).
Jonny Axelsson – Kevin Volans (S/IRL)
La Fabrika /Studio 1 + Bar/
---
Jonny Axelsson, bicí
Kevin Volans, klavír
---
Kevin Volans:
Asanga (1997)
Akrodha 3 (2015), světová premiéra
Piano Etude no. 8 (1988)
perc:piano [Reflets dans l'eau] (2016), světová premiéra
Akrodha 2 (1998)
Sedmašedesátiletý Kevin Volans patří mezi nejoriginálnější skladatele současnosti. Jihoafrický rodák, který je už přes dvacet let občanem Irska, studoval v 70. letech u Karlheinze Stockhausena v Kolíně nad Rýnem, aby se později spřátelil s Mortonem Feldmanem, který podle Volansových vlastních slov podkopal vše, co jej Stockhausen naučil. Světovou proslulost získal díky spolupráci s americkým souborem Kronos Quartet a pro své rané, africkou tradiční hudbou ovlivněné skladby býval označován za minimalistu. V 90. letech se dopracoval k svrchovaně osobitému stylu postaveném na velké míře abstrakce a intuice, o které se, na rozdíl od mnoha současných skladatelů, nebojí hovořit. Coby vynikající klavírista uvede spolu se švédským perkusionistou Jonnym Axelssonem v portrétním večeru průřez svou tvorbou včetně dvou světových premiér.
Jonny Axelsson patří mezi světovou elitu hráčů na bicí nástroje. Proslavil se sólovými projekty i spolupracemi, jakými bylo duo s trombonistou Ivo Nilssonem, flétnistkou Camillou Hoitengou i oceňovanými nahrávkami soudobých děl. Od roku 2006 je členem švédského souboru KammarensembleN.
Prague Modern (CZ)
Pascal Gallois, dirigent
La Fabrika /Studio 1/
---
Hans Abrahamsen:
Wald (2009)
Jiří Kadeřábek:
Nostalgia II (2016), premiéra – nová skladba na objednávku festivalu
Benedict Mason:
Drawing Tunes and Fuguing Photos (2012)
Renomé špičkového souboru soudobé hudby Prague Modern už dávno překročilo hranice České Republiky. Svědčí o tom i úspěšná spolupráce s fenomenálním francouzským fagotistou a dirigentem, dlouholetým členem Ensemble Intercontemporain Pascalem Galloisem, ze které vzešlo vysoce oceňované CD s hudbou japonsko-britského skladatele Dai Fujikury. Jako podobně zaměřené zahraniční ansámbly vystupuje Prague Modern v proměnlivém obsazení; na festivalu Contempuls se pod Galloisovým vedením představí v počtu asi patnácti hráčů. Za osobní účasti dánského autora provede Wald Hanse Abrahamsena, mikrotonálně rozvíjející úvodní motiv z dechového kvintetu Walden, dále premiéru skladby Nostalgia II, kterou český skladatel Jiří Kadeřábek napsal na objednávku festivalu. Celý program i letošní ročník pak uzavře stylově mnohoznačná kompozice Bendicta Masona, označovaného za enfant terrible anglické hudby.