CZ / EN
Pátek 21. listopadu 2014
19:00
Duo Dillon-Torquati (Itálie)

Duo Dillon-Torquati (Itálie)

Francesco Dillon - violoncello
Emanuele Torquati - klavír

Thomas Larcher: Mumien (2001)
Salvatore Sciarrino: Melencolia 1 (1980)
Silvia Borzelli: Nová skladba (2014)
Daniele Ghisi: Chansons for cello and piano and lo-fi electronic device (2012)
David Lang: Bitter Herb (1992)

Italský klavírista Emanuele Torquati odehrál vůbec první koncert v historii festivalu Contempuls. Jeho sólové vystoupení zanechalo vynikající dojem a nové pozvání na festival bylo jen otázkou času. Tentokrát do Prahy zavítá ve dvojici s violoncellistou Francescem Dillonem, etablovaným sólovým a komorním hráčem a nadšeným objevovatelem nové hudby. Dillon úzce spolupracuje s úctyhodnou řadou současných skladatelů – jeho rozmanité stylové preference se odráží i ve složení programu pražského koncertu, na němž zazní tak odlišní skladatelé, jako je Salvatore Sciarrino a David Lang. Pro zajímavost dodejme, že oba hudebníci se úspěšně věnují i velké romantické literatuře – společně nahráli např. kritikou oceňovaná alba s hudbou Schumanna a Liszta.

Pátek 21. listopadu 2014
21:00

Phace Ensemble (Rakousko)

Isabel Mundry: Spiegel Bilder (1996)
Marian Lejava: nová skladba na objednávku festivalu (2014)
Slobodan Kajkut: nová skladba na objednávku festivalu (2014)
Beat Furrer: Presto con fuoco (1997)
Rebecca Saunders: Kvartet pro klarinet, akordeon, klavír a kontrabas (1998)

Vídeňský Phace Ensemble se zaměřuje jak na koncertní repertoár, tak na aktivity v oblasti hudebního divadla a současného tance či vizuálního umění. Patří k nejlepším rakouským ansámblům svého druhu, od poloviny devadesátých let má na svém kontě přes dvě stě premiér nových skladeb. Počínaje předminulou sezónou má vlastní koncertní cyklus ve vídeňském Konzerthausu. Na festivalu Contempuls se představí v neobvyklém pětičlenném obsazení: flétna, klarinet, kontrabas, akordeon a klavír. Pražské vystoupení rámuje dvojice premiérových skladeb – do rozrůstající se rodiny kompozic vzniklých na objednávku festivalu tentokrát přispěli Slovák Marián Lejava a bosensko-rakouský skladatel Slobodan Kajkut.

Středa 26. listopadu 2014
19:30

Uli Fussenegger (Rakousko)

Uli Fussenegger - kontrabas

Koncert se koná v klášteře sv. Anežky

Petr Bakla: Major seconds – night walking for double bass (2008)
György Kurtág: Consolation à Christian Sutter (2000)
Klaus Huber: Ein Hauch von Unzeit (1989)
György Kurtág: Eine Botschaft an Valérie (2000)
Elliott Sharp: Sylva Sylvarum (2013)   *)

 *) + Gareth Davis – basklarinet

Kontrabasista Uli Fussenegger je zakládajícím členem a dlouholetým dramaturgem legendárního ansámblu Klangforum Wien (na festivalu Contempuls jsme je měli možnost slyšet v roce 2010). Je vyhledávaným ansámblovým a komorním hráčem, nemenší ohlas však vzbuzují jeho sólová vystoupení pokrývající spektrum od „klasických“ kusů avantgardy po současné elektronické experimenty a improvizaci. Pozváním Uliho Fusseneggera festival Contempuls rozvíjí programovou linii sólových koncertů, představujících jednotlivé nástroje v netradičním, technicky sofistikovaném aktuálním uchopení. V rozsáhlé skladbě Elliotta Sharpa, koncipované jako v reálném čase generovaná grafická partitura, se k Fusseneggerovi připojí hráč na basklarinet Gareth Davis (viz též program následujícího koncertu).

Koncert je pořádán ve spolupráci HIS a Národní galerie v Praze.
Národní galerie v Praze

Středa 26. listopadu 2014
21:00

Neue Vocalsolisten Stuttgart (Německo)

+ Gareth Davis - basklarinet

Koncert se koná v klášteře sv. Anežky

José M. Sánchez-Verdú: SCRIPTVRA ANTIQVA (2010–2012)
Brahim Kerkour: Intone (2013)
Bernhard Lang: Hermetica V “Fremde Sprachen” (2011)

Německý komorní sbor – nebo lépe řečeno „sbor sólistů“ – Neue Vocalsolisten Stuttgart je považován ve svém oboru za průkopnický a referenční. Třicetiletá činnost NVS ve spolupráci s předními skladateli přinesla rozšíření technických a výrazových možností vokální hudby jednak ve směru průzkumu možností lidského hlasu daleko za hranice tradičního zpěvu, jednak směrem ke komplexnosti a univerzálnosti instrumentálního typu hudební sazby. Ansámbl každoročně nastuduje dvacítku nových skladeb a pohybuje se s jistotou na poli sahajícím od koncertní hudby přes současnou operu po projekty na pomezí hudby a literatury. Pro vystoupení v rámci festivalu Contempuls byla vybrána trojice skladeb pokrývající širokou paletu výrazových možností lidského hlasu, od čistě zvukové kompozice Brahima Kerkoura (jež je součástí aktuálního projektu NVS Mediterranean Voices) po vrstevnaté dílo Bernharda Langa, které vedle sedmi sólových hlasů zahrnuje i virtuózní part basklarinetu, jehož se ujme Angličan Gareth Davis.

Koncert je pořádán ve spolupráci HIS a Národní galerie v Praze.
Národní galerie v Praze

Pátek 28. listopadu 2014
20:00

PKF - Prague Philharmonia (ČR)

dir. Marko Ivanovic
Karel Dohnal - klarinet
Vilém Veverka - hoboj

Jukka Tiensuu: Puro (1989)
Paweł Szymański: Quasi una sinfonietta (1990)
Pavel Zemek: nová skladba na objednávku festivalu (2014)
Rolf Riehm: Nuages immortels oder Focusing on Solos (Medea in Avignon) (2001)

Orchestr PKF – Prague Philharmonia si své vynikající renomé vybudoval především díky precizní interpretaci klasicistních děl, repertoár orchestru ovšem sahá přes skladby klasické moderny až po současnost – jak dokládá např. dlouholetý komorní cyklus Krása dneška. Na festivalu Contempuls se PKF představí v plném obsazení cca 45 hudebníků v programu sestaveném dle dramaturgických záměrů festivalu. S PKF vystoupí rovněž dvojice sólistů – klarinetista Karel Dohnal i hobojista Vilém Veverka patří k nejlepším hráčům na dechové nástroje u nás a oba jmenovaní hudebníci se vyznačují systematickým zájmem o současnou hudbu. Možnosti svých nástrojů představí ve stylově kontrastujících kompozicích – Dohnal v koncertu finského, spektralismem ovlivněného skladatele Jukky Tiensuu, Veverka pak v premiéře hobojového koncertu Pavla Zemka, napsaného na objednávku festivalu. Skladbám Rolfa Riehma a Pawła Szymańského, tvořícím druhou polovinu programu, je přes velmi odlišné vyznění společný zájem o využití klasických útvarů v kontextu současného hudebního jazyka. Dodejme, že tato příležitost slyšet koncertantní a orchestrální skladby netradicionalistického typu je pro pražské publikum značně ojedinělá.

Premiéra hobojového koncertu Pavla Zemka je realizována za finanční podpory Nadace Leoše Janáčka.

Nadace Leoše Janáčka